Verschillende politieke partijen in Almere twijfelen over de ambitieuze woningbouwplannen van de gemeente. Maandag werd bekend dat de provincie Flevoland samen met de gemeenten Almere en Lelystad voorstelt om in de steden de komende tijd 90.000 woningen te bouwen.
Het voorstel ‘Duidelijk Anders’ zal uiteindelijk worden ingediend bij de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Dat is het samenwerkingsverband van provincies en gemeenten in de Randstad.
“Zetten we 40.000 huizen op de tocht?”
Kjell van Wijlandt van de Almeerse fractie van de Partij voor de Dieren vraagt zich af of het aandeel van Almere, 75.000 van de 90.000 woningen, haalbaar is. “De enige harde uitspraak in dit voorstel is: wij gaan alleen Pampus ontwikkelen als er een IJmeerverbinding met een autoweg komt. We weten ook dat Amsterdam daar niet op zit te wachten. Doordat wij dat nu zo neerleggen, zetten we wel potentieel 40.000 woningen op de tocht. Daar maken we ons zorgen over, dat vinden we heel onverstandig.”
Maar wethouder Julius Lindenbergh houdt vast aan de koppeling van een IJmeerverbinding met autoverkeer en woningbouw in Pampus. “Onze gemeenteraad heeft uitgesproken dat de IJmeerverbinding ook voor de auto geschikt moet zijn. In Amsterdam hebben mensen vaak een kortere afstand naar hun werk. Almere en Lelystad zijn daarin anders. Het is er ruimer opgezet, mensen moeten vaak langer reizen naar hun werk. De auto is voor heel veel mensen hier belangrijk. Als je daar ook niet wat voor doet als je stadsdeel Almere Pampus gaat bouwen, is dat niet aan onze inwoners uit te leggen.”
De woningbouwplannen zijn onderdeel van een gezamenlijk groter plan voor de toekomst van de Metropoolregio Amsterdam, waar Almere en Lelystad onderdeel van uitmaken. Over een jaar moet er een definitief plan zijn hoe de regio omgaat met woningbouw, mobiliteit, natuur en economie.