De proef waardoor er in 2027 vier maanden lang geen treinen tussen Almere Oostvaarders en Zwolle zouden rijden, gaat definitief niet door. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. De hinder die de proef zou opleveren, is groter dan voorzien.
Twee jaar geleden maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat in 2027 de treindienstregeling van de Hanzelijn en een gedeelte van de Flevolijn voor drie tot vier maanden volledig stilgelegd zou worden. ProRail wil graag treinen sneller over het spoor laten rijden. Daarvoor moeten er hogesnelheidstesten uitgevoerd worden.
Betrouwbaar en sneller
Een van de systemen die getest moet worden is het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Met ERTMS kan het spoor veiliger, betrouwbaarder en sneller worden. Door het systeem kan de NS meer treinen op hetzelfde traject laten rijden, waardoor die elkaar sneller kunnen opvolgen. In 2030 moet ERTMS op de drukst bereden stukken spoor in Nederland zijn ingevoerd.
Er was bewust voor de Hanze- en Flevolijn gekozen voor de testen vanwege de complexiteit van het spoor. In het traject zitten een rangeerterrein en drie stations. Met de resultaten van de testen zouden dan ook de systemen ook op andere trajecten kunnen worden ingezet. Gezien de omvang van de testen, kon niet worden volstaan met alleen treinritten in de nacht en het weekeinde.
Belangrijk in het landelijk netwerk
Nu komt Heijnen terug op die beslissing. In de brief schrijft ze dat er voor de reizigers van het traject in Flevoland geen goede alternatieven aangeboden zijn als de treinen niet rijden. Daarnaast speelt de Hanzelijn een belangrijke rol in het landelijk netwerk. Ook gaat het niet op tijd lukken om opgeleid personeel en omgebouwd materieel te vinden voor de proef. Dat zou al voor vertraging zorgen.
Er wordt nu gezocht naar een andere locatie in het land om de proef met ERTMS uit te voeren.