De gemeente organiseert samen met de Schoor op donderdag 16 mei de training ‘Laat je geen h@ck zetten’. De training is bedoeld voor ouderen om hen bewust te maken van digitale oplichting. Bepaalde onderwerpen zoals phishing, vriend-in-noodfraude en helpdeskfraude worden besproken.
Volgens Yvara de Koning van de Schoor worden zulke trainingen gegeven omdat het aantal meldingen over oplichting in de omgeving Almere toeneemt. “Hij werd eerder al in Haven en Tussen de Vaarten gegeven”, zegt ze. Nu vindt de training plaats in het Buurtcentrum in Parkwijk, samen met een wijkagent.
Positieve reacties
De reacties op de vorige trainingen zijn positief. “Er waren veel positieve reacties. Je merkt dat mensen aangeven dat het bij hen ook wel eens is geprobeerd”. Er zijn ook mensen die aangeven er niet in te trappen als het zou gebeuren, maar volgens Yvara is het soms sneller gebeurd dan je denkt: “Er zijn genoeg mensen die zeggen dat het hun niet zal overkomen, maar wij geven mee dat het wel altijd kan gebeuren”.
“Soms heb je in een split second de verkeerde beslissing genomen, oplichters zijn heel slim”. Yvara noemt twee van de meest voorkomende, slimme situaties van oplichting: de telefoontjes/mailtjes waarin iemand zich voordoet als de bank, of de berichtjes van oplichters die zich voordoen als de dochter/zoon. Op deze manier hopen oplichters geld te stelen van het slachtoffer.