EASY FM Enjoy The Music
Op verschillende kruispunten in Almere hangen camera’s en microfoons. Het is een nieuwe manier van de gemeente om de drukte van het verkeer te meten. Dat kon al langer met lussen in of op de weg, maar met de camera’s kan veel nauwkeuriger gekeken worden wat er precies rijdt. Het voelt misschien alsof je bekeken wordt, maar volgens de gemeente is dat niet zo; er wordt alleen data verzameld. Het nieuwe systeem wordt vooralsnog bij wijze van proef gebruikt. En die proef is bijna afgerond.
“We tellen voertuigen. En we kunnen ook zien wat voor soort voertuig er voorbij komt. Een vrachtwagen, een gewone auto of bijvoorbeeld een bus. Verder hangen er microfoons die het geluid meten. Op sommige plekken hebben we ook nog sensoren die de luchtkwaliteit meten”, vertelt onderzoeker Simon van Zeist van de gemeente.
Van Zeist benadrukt dat de mensen niet afgeluisterd of bespied worden. “De camera’s zijn zo ingesteld dat ze geen gezichten of kentekens kunnen herkennen. Daarnaast worden de beelden direct omgezet in data. We weten dus alleen hoeveel en wat voor soort voertuigen op een bepaalde tijd op een bepaalde plek voorbij komen. De geluidsmeters registreren alleen de hoeveelheid geluid. Er worden geen geluidsopnames of beelden bewaard.”
Op verschillende kruispunten in Almere hangen camera’s en microfoons. Het is een nieuwe manier van de gemeente om de drukte van het verkeer te meten. Dat kon al langer met lussen in of op de weg, maar met de camera’s kan veel nauwkeuriger gekeken worden wat er precies rijdt. Het voelt misschien alsof je bekeken wordt, maar volgens de gemeente is dat niet zo; er wordt alleen data verzameld. Het nieuwe systeem wordt vooralsnog bij wijze van proef gebruikt. En die proef is bijna afgerond.
“We tellen voertuigen. En we kunnen ook zien wat voor soort voertuig er voorbij komt. Een vrachtwagen, een gewone auto of bijvoorbeeld een bus. Verder hangen er microfoons die het geluid meten. Op sommige plekken hebben we ook nog sensoren die de luchtkwaliteit meten”, vertelt onderzoeker Simon van Zeist van de gemeente.
Van Zeist benadrukt dat de mensen niet afgeluisterd of bespied worden. “De camera’s zijn zo ingesteld dat ze geen gezichten of kentekens kunnen herkennen. Daarnaast worden de beelden direct omgezet in data. We weten dus alleen hoeveel en wat voor soort voertuigen op een bepaalde tijd op een bepaalde plek voorbij komen. De geluidsmeters registreren alleen de hoeveelheid geluid. Er worden geen geluidsopnames of beelden bewaard.”
De proef met het nieuwe systeem is bijna afgelopen. Daarna wordt gekeken wat de gemeente van de data kan leren en of het meetsysteem voldoet. “Als we de spullen blijven gebruiken, willen we wel bordjes neerzetten, zodat mensen weten wat voor apparatuur het is. En dat men dus niet bang hoeft te zijn dat het bijvoorbeeld flitscamera’s zijn”, besluit Van Zeist.
Written by: arno