De een begon een cosmetische kliniek in Almere, de ander kreeg er als zelfstandige een plekje om haar bodybehandelingen te doen. Het leek allemaal zo mooi, toen de twee vriendinnen van start gingen in augustus 2022. Maar medio vorig jaar begon de samenwerking haarscheurtjes te vertonen. Dat liep uit op zo’n heftig conflict, dat ze de rechter vrijdag om hulp vroegen. En die bleek succesvol: na de zitting zagen beide partijen ‘lichtpuntjes’.
Er zijn allerlei ‘treatments’ mogelijk bij de Almeerse kliniek, die op papier van de Amersfoortse vrouw is. Van botox en fillers tot laserontharing en allerlei huidverbeterende behandelingen.
Haar voormalige Almeerse vriendin nam binnen de kliniek onder meer de massages, lipomassages en body countour, cellulitis en fatloss treatments voor haar rekening.
Samenwerking
Zij betaalde huur voor haar eigen werkruimte, droeg bij aan de apps waarop de afspraken binnen kwamen en stuurde elke maand een factuur naar de kliniekeigenaresse voor de behandelafspraken die ze via die apps had binnen gekregen en afgehandeld, legde ze de rechter uit. Ze kochten ook samen een nieuw laserapparaat.
Maar eind vorig jaar ging het mis. Er werden over en weer geen facturen meer betaald en de Almeerse werd uit de apps gegooid, waardoor ze niet meer bij haar afspraken en klantgegevens kon komen. Al haar afspraken werden volgens haar geannuleerd door de Amersfoortse, waardoor ze alleen al in december dertig afspraken misliep ter waarde van in totaal 6.500 euro. In januari kwam daar nog eens 3.500 euro aan gemiste inkomsten bij. En het laserapparaat mocht ze niet meer gebruiken.
Haar eis: het geld dat haar toekomt uitbetaald krijgen en weer toegang tot de klantenapps en het laserapparaat. Waarom het zo mis ging, is haar een raadsel, zei ze in de rechtszaal.
Niet tevreden
Daar kon de Amersfoortse wel wat tekst en uitleg over geven. Los van dat ze niet meer zo tevreden was over de inzet van haar vriendin, omdat ze vaak laat kwam, de rekeningen niet meer betaalde, veel behandelingen rechtstreeks aan zichzelf liet uitbetalen en er ook klachten over haar werk waren van klanten, gebeurde er iets onheilspellends vorig jaar.
Twee onbekende mannen kwamen in het gebouw waar de kliniek is gevestigd en waren op zoek naar de Almeerse, vertelde de Amersfoortse. “Ze lieten een foto van haar zien en wilden haar auto hebben. Ze waren erg dreigend.”
Volgens haar had haar vriendin geldproblemen en wilde ze haar auto verkopen. Die wagen vloog vervolgens in de brand. “Er klopte iets niet, maar ze wilde niet vertellen wat er nou was.”
De druppel
Voor de eigenaresse van de kliniek was dat de druppel. “Ik voelde me niet meer veilig en wilde verder zonder haar. Maar toen ik de boel met haar wilde afhandelen, reageerde ze niet op mijn berichtjes en telefoontjes. Daarom heb ik uiteindelijk haar klanten geannuleerd en uit de afsprakenapp verwijderd. Ze betaalde niet eens mee aan die app, ik vond het voor de privacy van mijn klanten niet handig om haar daar in te laten.”
Wat haar betreft heeft de Almeerse geen inkomsten gemist en hoeft ze ook niet meer in die app. “Ze heeft heus wel haar klantgegevens, daar is ze zelf verantwoordelijk voor.” En het laserapparaat waar ze aan meebetaalde? “Die is van mij. Zij heeft er niet aan meebetaald, ze was mij nog geld schuldig voor de opstartkosten die ik allemaal heb voorgeschoten.”
Lichtpuntjes
De rechter vroeg na het horen van beide verhalen of ze nog ruimte zagen om er zelf uit te komen. De Amersfoortse had gelijk al aangegeven dat graag te willen, de Almeerse stemde er ook mee in. Op de gang gingen ze via hun advocaten in gesprek met elkaar en besloten toch nog een poging te wagen.
“We zien lichtpuntjes”, zei een van de raadsmannen. De vrouwen kregen dan ook een week de tijd om samen tot een oplossing te komen. Zo niet, dan doet de rechter alsnog uitspraak in de zaak.