De reizigersvereniging Rover heeft een oproep gedaan aan de gemeenteraad van Almere om alles-op-alles te zetten om de geplande nachttreinverbinding tussen Almere en Amsterdam te redden. In een brief uit Rover haar zorgen over het dreigende mislukken van dit project, dat oorspronkelijk eind dit jaar van start zou gaan. De nachttrein zou een lang gekoesterde wens van veel reizigers in vervulling laten gaan, maar dat lijkt plan lijkt nu onzeker.
De plannen voor de nachttrein, die op termijn mogelijk zou worden doorgetrokken naar Lelystad, leken aanvankelijk op koers te liggen. Zowel de Nederlandse Spoorwegen (NS) als Arriva hadden interesse getoond om de treinverbinding te verzorgen, en beide vervoerders vroegen om financiële bijdragen. De gemeente Almere en Lelystad waren bereid dit te betalen om de nachttrein mogelijk te maken.
Lees ook: NS bespaart Almere geld: geen proef met nachttrein omdat Arriva rijdt ‘zonder subsidie’
NS had aanvankelijk berekend dat er jaarlijks 90.000 euro nodig zou zijn om de verbinding te realiseren, plus nog eens 25.000 euro om de stationsfietsenstalling open te houden. De gemeenteraad van Almere reserveerde hiervoor alvast de benodigde middelen, waardoor het leek alsof de nachttrein een zekerheid was.
Verwarring
Echter, toen Arriva een eigen voorstel indiende, ontstond er onenigheid. Arriva stelde voor dat Almere een bijdrage zou betalen, afhankelijk van het aantal reizigers aan boord. Hoe meer reizigers, hoe minder de gemeente betaalt. In het slechtste geval, wanneer er geen enkele reiziger zou zijn, zou deze optie goedkoper zijn dan het aanbod van de NS, aldus Arriva. Daarnaast vroeg Arriva om toestemming voor een open toegangsdienst, waarmee ze zonder concessie in de Randstad treinen zou kunnen laten rijden.
Deze aanvraag leidde tot verwarring. De NS en Almere gingen ervan uit dat Arriva geen subsidie nodig had, omdat het bedrijf via de verkoop van tickets haar inkomsten zou genereren. Maar volgens Arriva is dit een misverstand; ook zij zou een subsidie nodig hebben om de verbinding te realiseren. De gemeente Almere stelde echter dat zij wettelijk geen subsidie mag geven voor een open toegangsdienst.
‘Reiziger kan niet met lege handen achterblijven’
Nu de NS haar aanbod heeft ingetrokken en de gemeenten geen bijdrage leveren aan Arriva, dreigt het project geheel te stranden. Rover-directeur Freek Bos reageerde verbaasd op deze ontwikkelingen: “Deze nachttrein is een vurige wens van veel reizigers. Er waren twee partijen die deze trein wilden rijden en er is gewoon geld beschikbaar. Het kan toch niet zo zijn dat de reiziger straks met lege handen achterblijft?”
In een brief aan de gemeenteraad dringt Rover erop aan om alle mogelijke middelen in te zetten om de nachttrein alsnog te realiseren. “Dat er moeilijke, maar geen onmogelijke beslissingen nodig zijn, maakt het project niet minder waardevol,” stelt Rover. “Almere en Lelystad kunnen een voorbeeld worden voor de rest van Nederland door nachtvervoer voor de reizigers te regelen.”