Bewoners van Oosterwold in Almere zijn boos op PostNL. Het postbedrijf bezorgt voorlopig geen pakketjes meer aan de Tureluurweg en het Oeverwalhof, in ieder geval tot 16 februari. Vanwege een omleiding en de slechte kwaliteit van de wegen zou het onmogelijk zijn om met een bus vol pakketjes bij de voordeur van de bewoners te komen.
Onzin, vindt Petra Bijlhout, die in het gebied woont. De omleiding zou volgens haar prima begaanbaar moeten zijn voor de kleine bestelbusjes waar de pakketbezorgers mee rijden. Maar ondanks meerdere klachten, houdt PostNL voet bij stuk. “Wat me hoogst verbaast”, zegt Petra. “Want DPD en DHL komen nog wel.”Oosterwold is een lastig gebied voor pakketbezorgers. Veel wegen zijn onverhard en de afstand tussen de huizen is groot. De getroffen bewoners moeten hun pakketje nu ophalen bij een pakketpunt. Petra vindt dat lastig. “Als je thuiskomt, verwacht je dat je pakketje geleverd is. Maar vervolgens kun je weer de auto in om je pakketje op te halen. Dat is volgens mij niet de gedachte achter een postbezorger.”
Pakketpunt stroomt over
Marjon van Maren runt het enige pakketpunt van Oosterwold. Alle pakketjes die niet thuisbezorgd kunnen worden, komen nu bij haar terecht. Het gevolg is dat haar piepkleine landwinkeltje overstroomt met kartonnen dozen. “De schappen liggen vol, en het stapelt voor de toonbank ook aardig op”, zegt ze. “En als er ‘s ochtends een nieuwe lading gebracht wordt, komt het nog voller te staan.” Over de vraag of het op deze manier nog wel leuk is om een pakketpunt te beheren, moet ze even nadenken. “Jawel, hoor. Maar het is wel veel.”Bij Petra groeit de frustratie over de manier waarop PostNL naar haar communiceert. Volgens het bedrijf kan er in ieder geval voor 16 februari geen pakketje worden thuisbezorgd. “Maar de Tureluurweg is niet op 16 februari klaar. Dus daar geloof ik niks van. Dus hoe lang duurt dit nog? Laat PostNL het maar zeggen.”
Dit bericht is tot stand gekomen door een samenwerking tussen 1Almere en Omroep Flevoland.