De komende jaren zullen meer toeristen gaan overnachten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Per jaar gaat het om zo’n 700.000 extra toeristen tot 2030, blijkt uit cijfers van de MRA.
In Amsterdam is er nog nauwelijks ruimte, dus die vakantiegangers zullen ook naar Almere en Lelystad trekken. Uit onderzoek van Omroep Flevoland blijkt dat zo’n 60 procent van de Almeerders daar wel voor open staat.
Overnachten betekent niet gelijk meer recreatie. Daarom zetten verschillende toeristenorganisaties de komende jaren meer in op marketing om die toeristen in Flevoland te houden. “We doen nu vooral campagnes gericht op mensen uit België en Duitsland. Dat doen we zelf door promotiecampagnes te houden, maar ook door samen te werken met gemeentes en de metropoolregio”, zegt Jannigje Commissaris van Visit Flevoland.
Ook Almere City Marketing probeert toeristen niet alleen te laten slapen, maar ook te laten recreëren. “We proberen dat online te doen, maar ook hebben we gidsen en city guides die we verspreiden bij hotels. Zo kunnen de vakantiegangers zien wat er allemaal te doen is in de stad,” zegt Nik Smit van Almere City Marketing.
‘Toerist is eigenwijs’
Maar toerisme-strateeg Isabel Mosk denkt dat het helemaal niet zo makkelijk is om toeristen meer te laten doen dan alleen overnachten in Almere of Lelystad. “Leuk voor de hoteliers. En misschien dat een toerist er nog een maaltijd nuttigt. Maar het is te mooi om te denken dat wij kunnen bepalen waar een vakantieganger heen gaat. Dat werkt niet zo. Die toerist wil naar de binnenstad van Amsterdam.”
De Almeerse horecaondernemer Remco Kleuver is het niet daar niet mee eens. “De mensen die overnachten in Almere gaan sowieso een rondje lopen. Ik weet zeker dat ze betoverd worden, want het is prachtig wat we aan het doen zijn met z’n allen. Zowel het centrum als de horeca. Het is echt heel mooi aan het worden.”
Spreiding toeristen
In het zogenoemde ‘ontwikkelperspectief’ van de Metropoolregio Amsterdam worden de IJmond, het Gooi, Amstelland-Meerlanden en Almere/Lelystad als wingebieden gezien waar toeristen heen zouden kunnen in plaats van Amsterdam.
Toerisme-strateeg Mosk is kritisch over deze aanpak. “Spreiden van toeristen is begonnen als oplossing voor de drukte”, legt ze uit. “Maar daar geloof ik niet in. Spreiding is volgens mij een excuus om het bezoek aan ons land ondanks alles alleen maar door te laten groeien.”